Rijden

Het beste algemene advies is: rijd rustig. Je camper is groter dan je auto, minder snel en minder wendbaar. Kalm aan, dan zie je meer en dan geniet je meer. Het is bovendien zuiniger en comfortabeler; bedenk dat je je hele huis bij je hebt (rammel-rammel). Gebruik je cruise control, dat is zuiniger. Rijd zeker niet harder dan toegestaan want er is overal politie, zelfs op die verlaten landweg. Amerikanen zijn over het algemeen minder haastig dan Nederlandse automobilisten: je krijgt dus niet gauw boze reacties als je wat langzamer dan de rest rijdt.

Amerikanen volgen de regels vaak stipt op. Dat is niet altijd een voordeel: ze zullen je ook niet even voor laten gaan als zij voorrang hebben. Voorsorteren is daarom extra belangrijk, want ze laten je er niet tussen. Dat is niet omdat ze niet beleefd zijn: ze hebben er gewoon geen erg in. Ze zijn niet gewend te anticiperen op verkeerssituaties zoals wij in het overbevolkte verkeersnet van Nederland wel moeten.

Je moet bij een stopbord altijd stoppen (come to a complete stop), ook als er mijlen in de omtrek geen verkeer te zien is. Een speciale situatie doet zich voor op een 4-way-stop, een kruising met op alle vier de hoeken een stopbord: daar mag het verkeer in volgorde van aankomst oprijden na eerst compleet tot stilstand te zijn gekomen. Ook speciale aandacht verdienen de treinovergangen. Niet zo zeer door de lengte van de goederentreinen (soms meer dan 100 wagons) maar omdat ze een flinke verkeersdrempel kunnen vormen. Net als bij afritten van parkeerterreinen loop je het risico dat de achterkant van je camper over de grond schuurt omdat je achterwielen als het ware in een kuil staan.

Pas goed op bij tunnels en parkeergarages: het kan zijn dat je te hoog bent. Er staat dan een waarschuwing: Low Clearance 8 feet. Zorg dat je weet hoe hoog jouw camper is, met de airco inbegrepen, want die steekt namelijk nog een end uit. Bijna iedere Amerikaan kent wel iemand die zijn airco eraf heeft gereden!

Tunnel

Tip: Wees nou niet zo eigenwijs en rij stoer even achteruit zonder hulp, want je raakt zo een paaltje of een boomtak en dan heb je grote schade. Laat altijd iemand achter je camper kijken en instructies geven. Kijk in je spiegel naar de aanwijzingen van je co-pilot. Wist je dat je huwelijk er beter van wordt als je goed naar je vrouw luistert?